Faktura og betaling
Her får du svar på de vanligste spørsmålene rundt strømfakturaen.
Når kommer fakturaen?
Du som kunde i Å Strøm får faktura fra oss hver måned. Hvilken dato du mottar fakturaen på vil variere i forhold til hvor fort vi mottar nettleie informasjon fra din netteier. Forfallsdato settes 14 dager etter avregnings dato, så denne kan også variere fra måned til måned.
Månedlig faktura bidrar til bedre oversikt over forbruket og lavere beløp å betale for hver regning. Enklere for deg!
Hvorfor er fakturaen min høyere/lavere enn forrige måned?
Det kan være flere grunner til at fakturaen din er høyere eller lavere enn forrige måned. I Å-appen har vi laget en faktura forklaring basert på DINE tall og ditt forbruk - her kan du lese mer om månedens faktura sammenlignet med forrige.
Hvorfor har jeg ikke fått strømstøtte på hele strømforbruket?
1. september 2023 ble strømstøtteordningen endret. Ordningen som tidligere tok utgangspunkt i gjennomsnittlig spotpris i ditt prisområde, vil nå beregne strømstøtte basert på spotprisen, time for time.
Det vil si at når prisen overstiger 73 øre/kWh (91,25 øre inkl. mva) på en time, så vil strømstøtten tre inn og staten dekker 90 % av strømprisen som overstiger 73 øre.
Jeg ser påslaget spesifisert på fakturaen, hvorfor?
Du har alltid betalt påslag på fakturaen din. Tidligere har dette vært inkludert i spotprisen, men nå er det spesifisert hva som er påslag og hva som er spotpris.
Du betaler det samme som tidligere.
Les mer om din avtale i Å-appen.
Jeg har sammenlignet faktura for to ulike boliger. Hvorfor er prisen så ulik?
Det kan være flere grunner til at det er ulik pris på fakturaene. Hvilken periode det gjelder, hvilken type strømavtale det er på de forskjellige boligene, hvilket prisområde boligene befinner seg i og hvor mange kWh som er brukt er alle faktorer som påvirker totalbeløpet.
Dersom boligene ligger i samme prisområde og man har samme type strømavtale begge steder, så kan øreprisen likevel være ulik. Nå som strømmen er timesmålt så blir strømforbruket svært individuelt. Dersom vi alle hadde hatt de samme elektriske artiklene, så blir timesforbruket likevel unikt for hver enkelt av oss. Vi fakturerer for ren timespris som betyr at du betaler for den strømmen du har brukt, når du har brukt den. Så dersom det er høyere ørepris på den ene fakturaen, så betyr det at det er brukt mer strøm i timer hvor prisen har vært dyrere.
SMS fra Let`s Pay
Har du mottatt en SMS fra Lets Pay med Å Strøm som avsender? SMS’en er helt trygg å åpne!
Vi bruker elektronisk betalingspåminnelse til privatkunder via Lets Pay og Kredinor!
Slik fungerer det:
- Du mottar SMS vedrørende din ubetalt faktura 6-9 dager etter forfall
- Klikk på linken i SMS for å komme direkte til betalingsvindu hvor du kan betale fakturaen i sin helhet
- Klikk på knappen “gå til betaling” og du kommer direkte til betalingsmetode
- Velg betalingsmåten “betalingskort” eller “Vipps”
- Fyll inn infoen vi trenger og trykk fortsett. Du får deretter bekreftelse på at betalingen er mottatt!
Hvorfor får jeg inkassovarsel fra Kredinor?
Vi benytter oss av Kredinor til å sende ut betalingspåminnelse dersom en faktura ikke er betalt innen forfall. Overskriften i brevet er "inkassovarsel" - og dette er kun en betalingspåminnelse som alltid sendes cirka 14 dager etter forfallsdato.
Får jeg alt på samme regning hos Å Strøm?
Dersom vi har en avtale om gjennomfakturering med din lokale netteier, så vil du få både nettleie og kraftleveranse på fakturaen fra oss.
Nettområdet Å Strøm har avtale med:
- Elvia avdeling Hamar (tidligere Eidsiva)
- BKK Nett
- Lnett (tidligere Lyse)
- Lede
- Tensio TN (NTE)
- Tensio TS (Trønderenergi)
- Elvia (Hafslund)
- Glitre Nett avd Kongsberg (tidligere Glitre Energi Nett)
- Glitre Nett (tidligere Agder Energi Nett)
- Lede AS
- Elvenett AS
- Norgesnett AS
- Midtnett AS
- Hallingdal Kraftnett AS
- VEVIG AS
- Asker Nett AS
- Nore Energi AS
- Griug AS
- Rollag Elektrisitetsverk AS
- Tensio TS AS
- Tensio TN AS
- Lnett AS
- Føie AS
- BKK
- Norefjell Nett AS
- Mørenett AS
Hvordan oppretter jeg eFaktura?
For å kunne motta eFaktura fra oss, så må du gi en generell aksept for dette i nettbanken din. Ofte så heter dette «Ja takk til alle», «Alltid eFaktura» eller lignende, avhengig av hvilken bank du har. Vi ber om at du kontakter banken din for å høre hvordan du gir denne aksepten.
Ønsker du bedre oversikt over dine regninger og unngå fakturagebyr? Da anbefaler vi å kombinere eFaktura med avtalegiro.
Med avtalegiro betales regningene dine automatisk, mens du med eFaktura får ferdig utfylte regninger i nettbanken. Alt du trenger å gjøre er å godkjenne regningene.
Velger du å kombinere avtalegiro med eFaktura vil regningene betales automatisk på forfallsdato- samtidig som du får en elektronisk fakturakopi i nettbanken. På denne måten har du alltid full kontroll på hva som går inn og ut av kontoen din.
Avtalegiro
Med AvtaleGiro sørger banken for at regningen betales direkte fra din konto på forfallsdato. Alle banker i Norge tilbyr denne tjenesten. Med AvtaleGiro slipper du bryderiet med å betale regningen selv, samtidig som du har like god oversikt over betalingen og kontoen din som før.
Med AvtaleGiro har du også mulighet til å stoppe betalingen, om du skulle ha behov for det. På kontoutskriften, kontofonen eller i nettbanken kan du enkelt kontrollere at regningen er betalt. Kvittering får du på kontoutskriften.
Hvordan komme i gang?
AvtaleGiro er en tjeneste du avtaler med banken din. Finn frem en regning fra oss, på den finner du alle opplysningene banken trenger for å inngå en avtale med deg. I Å Strøm-appen finner du kopi av alle regninger vi har sendt deg.
For å unngå papirgebyr på giro, bør du kombinere AvtaleGiro med faktura på e-post eller eFaktura. Vi er pålagt å sende ut faktura, også når du har avtalegiro.
Les mer på avtalegiro.no.
Avtalegiro - Hvorfor er ikke betalingen gjennomført når jeg har penger på konto?
Ofte skyldes dette at det er registrert et for lavt beløpsgrense på avtalen. Da får du melding om dette fra banken og informasjon om hvordan du kan betale.
Beløpsgrensen kan du selv endre i nettbanken, eller ved å kontakte din bankforbindelse for bistand.
Avtalegiro - Hva er beløpsgrense?
Beløpsgrense er maksimumsbeløpet du tillater blir trukket fra din konto på den enkelte regningen med AvtaleGiro. Det anbefales å sette et beløp som er dobbelt av det fakturaen er på, for å sikre at betalingen ikke blir avvist. Du blir aldri trukket mer enn hva du skal betale.
Kan jeg utsette eller dele opp fakturaen?
Utsette eller dele opp fakturaen i 2 kan du gjøre selv i Å-appen. Gebyr via app er 29 kroner, og via kundeservice 49 kroner. Forsinkelsesrenter kommer i tillegg (12,5%).
Du kan utsette eller dele opp faktura så lenge du ikke har andre forfalte fakturaer.
Har fakturaen forfalt? Du kan utsette eller dele opp faktura i Å-appen også etter forfall, men er faktura oversendt Kredinor for varsel på SMS med Let's Pay, må du kontakte kundeservice.
Sluttavregning
Jeg har fått en sluttavregning fordi jeg har byttet leverandør, men denne er mye høyere enn hva den normalt sett hadde vært. Straffer dere meg fordi jeg har byttet leverandør?
Nei, vi straffer ingen for det, men strømstøtten er ikke medregnet.
Hvorfor får jeg ikke strømstøtte på sluttavregningen min, når jeg har vært kunde hele måneden det er fakturert for?
Fordi netteier ikke har sendt oss sin månedsavregning inkl. denne strømstøtten. Da de fakturerte var ikke vi registrert som leverandør på målepunktet lenger.
Får jeg ikke strømstøtte?
Du får strømstøtte, og totalt blir det helt likt som før, bortsett fra at du får strømstøtten refundert av noen andre (nytt strømselskap eller netteier) og ikke via oss.
Hvem skal jeg kontakte for å få informasjon om hvem som utbetaler strømstøtten? Netteier eller ny strømleverandør?
Dersom du har byttet til en strømleverandør som gjennomfakturerer med din netteier må du kontakte strømleverandør, men dersom du har byttet til en strømleverandør som ikke gjennomfakturerer må du kontakte netteier for å oppgi kontonummeret ditt.
Finner du ikke svar på det du lurer på?
Kontakt oss gjerne så vi kan hjelpe deg videre.